Roadtrip!! - Reisverslag uit Exmouth, Australië van Tessa Iris - WaarBenJij.nu Roadtrip!! - Reisverslag uit Exmouth, Australië van Tessa Iris - WaarBenJij.nu

Roadtrip!!

Door: Tessa

Blijf op de hoogte en volg Tessa

28 April 2011 | Australië, Exmouth

Lieve allemaal,

We zijn nog steeds in Perth... MAAR NIET HEUS!!! :D

Omdat we geen auto konden huren, besloten we op gumtree te zoeken naar iemand met een auto die al van Perth naar Exmouth en weer terug zou gaan. Er waren een paar mensen die deze trip wilden maken en daar hebben we dan ook contact mee opgenomen, maar met niemand hadden we dezelfde wensen (er was zelfs een vent, Mike, die ons smste met alleen maar 'wanna meet up' !!!) dus plaatsten we een advertentie. Na een dag kregen we een reactie op de advertentie. Helaas bleek deze reactie van onze grote vriend Mike te zijn! En weer bleek uit zijn smsje niets anders dan dat hij op zoek was naar meisjes! Erg jammer..

Toen we de hoop een beetje hadden opgegeven kreeg Iris ineens nog een smsje waarin iemand reageerde op onze advertentie! De reactie was van iemand genaamd Nat. Wij vroegen ons natuurlijk direct af; is dit een jongen of een meisje?Omdat Nat nog in Denmark was (500 km ten zuiden van Perth) konden we pas de avond voor we zouden vertrekken wat afspreken. Om 9 uur 's avonds hadden we een afspraak met Nat. We hadden afgesproken bij het hostel omdat we ons daar wat veiliger voelden.

Die avond besloten we snel even een pizza te gaan eten bij la porchetta omdat we zin hadden in pizza en deze tent goed scheen te zijn. We namen een grote pepperoni en een halve liter rode wijn om te delen. Toen we de pizza eindelijk kregen, waren we een beetje teleurgesteld.. De pizza had nauwelijks tot geen tomatensaus! Als de echte Nederlanders die we zijn, vroegen we de eigenaresse of er geen tomatensaus op de pizza hoorde te zitten. VERKEERDE VRAAG aan de VERKEERDE PERSOON! Er zat wel degelijk tomatensaus op en we moesten niet zo zeuren. Ze zei dat dan wel niet letterlijk, maar daar kwam het zeker wel op neer. Na even doorzeuren gaf ze toch toe en liet een nieuwe pizza met extra saus voor ons maken. Alleen jammer dat we daardoor weer lang moesten wachten.

Toen Iris naar de tijd op haar telefoon keek zag ze dat onze mysterieuze afspraak al 2 keer had gebeld! Iris belde direct terug en na een stem te horen keek ze heel verbaasd. Er werd namelijk 'hi this is Nat' gezegd door een vrouwenstem! Nat was een meisje! Wat een opluchting.. Ik haalde Nat op bij het hostel en bracht haar naar la porchetta waar we nog een ijsje hebben gegeten en wat hebben gepraat. Iedereen werd helemaal opgewonden om naar Exmouth te gaan en we vertrokken daarom ook die nacht om half 3 al!

Nat haalde ons op met haar 4WD land cruiser met gepersionaliseerd nummerbord (burkie, want haar achternaam is burk). Omdat Iris en ik nog best moe waren, vielen we na een tijdje rijden in slaap en toen we onze ogen open deden was het alweer licht! Op de heenweg heeft Nat aan een stuk door gereden met alleen af en toe een toiletstop en tankstop. Om half 3 's middags kwamen we dan ook aan in het superhete Exmouth! Het was een klein stadje met een klein centrum waar ze een bakker een supermarkt en nog wat andere kleine winkeltjes hadden. Nat moest nog wat afmaken voor haar werk, want dit is namelijk de reden dat Nat naar Exmouth ging. Nat is 21 en heeft besloten dat ze haar eigen business wil starten; een paard- en ponyrijbedrijf. Ze moest naar Exmouth om goedkeuring van de lokale bevolking te krijgen. Om haar werk af te krijgen had Nat een computer nodig dus gingen we naar een internetcafé. Iris en ik hebben onze ouders even laten weten dat we helaas geen bereik op onze telefoon hadden en we hebben nog even met ons lieve vriendinnetje Ellen gepraat. Na het internetten gingen we Nat opzoeken die ondertussen naar de pub was gegaan. Nat was aan het praten met een paar oudere mannen. Het bleek dat ze een van deze mannen, Ash, kende van vroeger in Denmark. Ash bood aan dat we voor 100 dollar per week in zijn caravan konden slapen. Omdat we nog geen slaapplaats voor die avond hadden gingen we in op zijn aanbod. Hadden we dat maar niet gedaan! Wat een ramp was dat huis! Ik heb nog nooit zoiets gezien... Het huis was ongelooflijk smerig en slecht onderhouden. Toen bleek dat Ash een dochter van drie heeft schrok ik daar wel even van. Het arme meisje groeit op bij ouders die uit elkaar zijn (de moeder woont nog wel in hetzelfde huis) en die niets anders kunnen dan zuipen en roken, in een huis waar  zo'n beetje de hondenpis aan de muren zit en zonder enige verzorging! Ook de caravan viel bijna uit elkaar. Na tien minuten hadden Iris, Nat en ik al besloten dat we hier zeker geen week zouden blijven. Die nacht hebben we daar nog wel geslapen omdat we niets anders hadden. Het enige voordeel van slapen bij Ash was het gratis avondeten! Nog een nadeel was dat het avondeten bestond uit vis, wat Iris nooit eet en dus ook niet lekker vindt. Iris besloot om het toch te proberen en vond het weliswaar lekker! Ja Leo en Monique, jullie dochter heeft een vis gegeten die ze lekker vindt!

De volgende ochtend maakte Nat ons om 7 uur wakker en gingen we een ritje over het strand maken. Omdat het zo belachelijk heet was besloten we naar een camping te gaan waar ze een heerlijk zwembad hadden. Toen we daar aankwamen was het plan om gewoon naar binnen te gluipen, maar de bewakers hadden ons door en vroegen wat wij aan het doen waren. Nat begon met een verhaal dat we haar oom kwamen opzoeken maar dat we niet precies wisten waar het was. Maar de mannen wezen ons erop dat we eerst moesten registreren en dat de receptie wel zou weten waar haar oom stond. Dus wij liepen verslagen naar de receptie en ik vroeg me af hoe Nat zich hier doorheen zou lullen. Ze had immers een verhaal verzonnen over een oom. Eenmaal bij de receptie bleek dat Nat haar oom wel degelijk op de camping stond! Nat had dat alleen niet aan ons verteld haha.. Toen mochten we toch de camping op en hebben we heerlijk bij het zwembad gezeten/gelegen! Het was wel erg warm dus we sprongen om de tien minuten even het zwembad in. Om half drie ging Nat weg, want ze had de afspraak voor het goedkeuren van haar bedrijf. Om 4 uur was ze weer terug met het goede nieuws dat iedereen haar bedrijf een goed idee vond! Na een lekkere douche op de camping besloten we dat we deze avond niet weer vis wilden eten en gingen naar de supermarkt om eten te kopen. We kochten pastasalade en steak.

Omdat we nog steeds geen slaapplaats hadden besloten we nog 1 nacht bij Ash te slapen. We waren best moe (hebben niet eens ons gekochte eten opgegeten!) dus het slapen lukte ondanks alle rotzooi e.d. nog wel aardig.

De volgende ochtend werd ik wakker gemaakt met wat gekraak naast mijn kussen. Een kaartje en een zakje snoep? Oh ja! Ik was jarig :)

Die dag besloten we te gaan snorkelen in Turquoise Bay bij het national marine park. Het snorkelen was echt heel gaaf! We zagen haaien (1 reefshark en 1 enge bronze whaler!) een paar stingrays (die Steve irwin hebben gedood!!) en een schildpad die we konden aaien! Natuurlijk zagen we ook nog heel veel andere vissen, maar daar weet ik allemaal de naam niet van hoor haha.

Op de terugweg vroeg Nat of een van ons even wilde rijden; Natuurlijk wilden we dat! Ik ging eerst en schrok me dood van deze auto! Wat een verschil met mama's twingo haha. Na tien minuten rijden was Nat in slaap gevallen, maar niet voor lang want opeens sprong er een kangoeroe voor de auto!! Ik kon nog net op tijd uitwijken, maar dat is blijkbaar niet de bedoeling, want dan kan je de controle verliezen. Maar ik ga toch echt geen kangoeroe aanrijden hoor haha.

Die avond besloten we op het strand te gaan slapen. We kookten en aten ons eten bij Ash en pakten onze spullen uit de caravan. Op het strand was een heel groot kampvuur met allemaal Australiërs. Iris en ik raakten nog even aan de praat met een paar meisjes maar waren erg moe en gingen naar de auto om te slapen. Na een tijd werden we ineens gekidnapt!! Er zat een vreemde jongen achter het stuur! Hij legde uit dat hij ons even moest verplaatsen omdat het water bijna bij de auto was. Ik was te moe om het allemaal in me op te nemen en ging weer verder slapen. Toen we de volgende ochtend wakker werden kwam er net een ranger langs en hij vroeg aan Karen (een local en vriendin van Nat) wat wij aan het doen waren. Het antwoord van Karen; we were too drunk to drive.. I think i'm still drunk ;-) Waarop de ranger antwoordde dat dit 'perfectly legal' was! Ze moesten het alleen niet elke dag doen.

Toen iedereen weer klaar was om te vertrekken gingen wij naar de bakery. We kochten een paar lekkere broodjes en gingen naar Karens huis om haar op te halen voor de trip naar Coral Bay. Na anderhalf uur rijden kwamen we aan bij het oogverblindende Coral Bay! De zee was blauwer dan de lucht en de temperatuur was heerlijk! Ook hier gingen we even lekker snorkelen en hebben we nog wat visjes gezien. Iris en ik hebben een hele grote ray gezien genaamd de Eagle Ray. De 'staart' van deze ray was denk ik wel net zo lang als ik! Het snorkelen was hier wel minder spectaculair dan bij Turquoise Bay, maar nog steeds heel vet!

Op weg naar huis bood Karen aan dat we wel bij haar konden slapen aangezien het bij Ash zo vreslijk was. Jeetje wat waren wij blij dat Karen dit aanbood! Haar huis is tenminste schoon en ze heeft een fatsoenlijke douche!

Toen we bijna in Exmouth waren kreeg Karen een telefoontje van haar vriendin Kyrstie die uitlegde dat ze met haar auto vast was komen te zitten in de modder toen ze op weg was om iemand anders uit de modder te halen. We keerden om en Nat reed als een malloot met haar 4WD naar de plek waar de auto stond. Ze reed zelfs zo wild dat toen er over een kleine heuvel reden, Iris helemaal los raakte van de achterbank en met haar kont het plafond raakte! Crazy woman ;-)

Om de auto eruit te krijgen moest Nat haar auto aan de auto van Krystie binden en trekken, moest de vriend van Krystie hun auto achteruit rijden en moesten Karen, Krystie en ik duwen. Erg fijn want toen de auto los kwam van de modder spatte alles omhoog en zaten we er helemaal onder haha, maar we hebben de auto er wel uitgekregen!

Na het held uithangen gingen we direct door naar het strand waar we die avond onze eigen krab zouden vangen en eten. Helaas hadden we geen tijd meer om naar huis te gaan en schoenen te halen. We moesten dus op blote voeten, niet erg slim haha.. Na een tijdje lopen op de rotsen en tussen de krabben werd het echt ondraaglijk en gingen Iris en ik terug naar de auto. Het bleek dat we allebei heel veel sneeën in onze voeten hadden, maar we hadden in ieder geval wel veel krabben gevangen! De krab werd klaargemaakt in het huis van een van de jongens en ik vond het best lekker! Iris vond het helemaal niet lekker en kreeg dan ook geen hap door haar keel. Nou ja ze heeft 2 stukjes gegeten, maar meer had ze ook niet moeten hebben want ze werd er helemaal gek van, ze kon niet meer stoppen met lachen! Het leek wel alsof ze stoned was! Dus in plaats van zo stoned als een garnaal was ze zo stoned als een krab!

Na het krab eten gingen we naar Karens huis waar ik een heerlijke douche heb genomen en daarna lekker ben gaan slapen. Nat besloot om naar de pub te gaan omdat daar een jongen was die ze leuk vond, ze is die nacht ook niet meer terug gekomen haha...

Die ochtend waren we allemaal nog redelijk moe en hebben we heel veel afleveringen van friends gekeken! Toen we het zat waren zijn we naar de bakery gegaan en hebben Iris en ik voor het eerst in ons leven een meatpie (een soort bakje van bladerdeeg met hachee erin) gegeten!! Het viel niets tegen, maar echt lekker was het ook niet want pie hoort gewoon zoet te zijn! Om de smaak een beetje weg te spoelen kochten Iris en ik een mudcake om te delen. Delicious! Omdat we allemaal het gevoel hadden dat we nog niets hadden uitgevoerd die dag (dat was ook echt zo..) besloten we langs Jim's huis (de jongen die Nat leuk vindt) te gaan om ervoor te zorgen dat hij ons mee zou nemen op zijn boot. Na even zeuren lukte dat gelukkig en hebben we een heerlijk dagje op de boot gehad met een paar cidertjes :) We hebben ook nog even gesnorkeld en we zagen een REUSACHTIGE schildpad!! Bij zonsondergang gingen we weer terug naar huis en kochten heerlijke souvlaki!

Tijdens het verslinden van de souvlaki maakte Karen zich klaar. Ze had namelijk een feestje in het huis van haar ex en ze zou wel eens even laten zien wat hij mist! Omdat Karen te veel had gedronken om te rijden vroeg ze of ik kon/wilde rijden. Dat wilde ik wel! Iris en ik zetten Karen af bij haar feestje en reden daarna door naar de pub waar Nat al was. Om tien uur sloot de pub en verplaatste iedereen zich naar de backpackers. Na een tijdje belde Karen of we haar konden ophalen, dus dat deden we. Nadat Iris en ik Karen bij de pub hadden afgezet gingen wij naar huis, wij waren namelijk alweer moe en we zouden de volgende dag vertrekken! We besloten om nog een stukje brokeback mountain te kijken omdat ik die nog nooit had gezien, maar na 20 minuten vielen we zowat in slaap, het was dan ook al half 1. Dus zetten we de film af.

Toen we de volgende ochtend wakker werden (niet uit onszelf maar door gelik van de lieve honden van Karen) besloten we om brokeback mountain af te kijken. Na de film hoorden we nog steeds niets uit Karens kamer komen en we vroegen ons af of zij wel thuis was. We zetten nog een serie op van how i met your Mother. Toen we dit hadden afgekeken hoorden we eindelijk de deur open gaan en kwam Karen thuis. Ze vroeg of wij wat eten voor haar wilden halen en zei dat we haar auto wel mochten gebruiken om de snorkels terug te brengen en de boodschappen te doen.

Deze keer ging Iris rijden. Na de snorkels bij Jim te hebben opgehaald gingen we op zoek naar het bedrijf waar we ze hadden gehuurd. Toen we daar aankwamen liet de werknemer ons weten dat we ook voor deze dag moesten betalen. Niet leuk, maar wel begrijpelijk dus legden we ons erbij neer. Kunnen wij het helpen dat deze meneer niet erg snugger is en niet kan rekenen? We moesten namelijk 3 x 30 dollar betalen, maar hij vroeg ons maar 60 dollar! Nadat we de snorkels hadden teruggebracht sjeesden we door naar de bakker en de supermarkt waar we alles wat Karen had besteld haalden en wat lekkere broodjes voor onszelf.

Toen we terugkwamen bij Karen was Nat er nog steeds niet en lag Karen half voor pampus voor de tv. Het was al 5 uur toen Nat eindelijk binnen kwam! Het was ons al lang duidelijk dat we vandaag niet meer zouden vertrekken. We overlegden wat we wilden eten en besloten dat niemand zin had om op te schieten om naar de supermarkt te gaan en dus bestelden we maar Chinees. We zaten allemaal erg vol en hadden geen zin om iets te doen. Tijd voor een film; G-force! Een film over cavia's die de wereld redden. Na de film waren we kapot en we gingen vroeg slapen om morgen op tijd op te kunnen staan voor onze trip terug naar Perth! Tenminste, dat gold voor Iris, Karen en mij! Nat wilde Jim graag nog even zien en is daar volgens mij weer de hele nacht geweest. Het was half 7 toen ze ons wakker maakte om naar shark bay te gaan en ze zag er nog precies hetzelfde uit haha.

Helemaal exited om naar shark bay en monkey Mia te gaan pakten we snel al onze spullen en vertrokken uit Exmouth. Na een paar kleine stops kwamen we na 7 uur aan in Shark Bay. Het was er erg rustig en kalm en het viel ons eigenlijk een beetje tegen.. We gingen op zoek naar een hostel, maar de receptie van het enige hostel was pas om 4 uur open en het was pas half 2. Ik stelde voor dat we gingen lunchen en we kwamen uit bij een cafeetje waar de grootste bimbo van de wereld achter de kassa stond. Wat een chagrijnig dom wijf zeg! Maar het eten was gelukkig wel lekker!

Na het eten dachten we na over wat we vandaag konden doen en kwamen tot de conclusie dat Shark Bay een gehucht was waar niets te doen was. Daarom vertrokken we alvast naar Monkey Mia. Toen we daar aankwamen hadden we een geniale ingeving! Waarom zouden we voor drie mensen accommodatie betalen als we toch in de auto konden slapen?! Nat ging haar auto registreren op de camping en moest daarvoor 15 dollar betalen. Wij sneakten het park op en sliepen gratis :) wees gerust, het park heeft aan ons verdiend want we hebben pizza, kebab en ciders gekocht!

De volgende ochtend stonden we om kwart over 7 op om de dolfijnen, waar Monkey Mia om bekend staat, te zien! Het voeren zou om kwart voor 8 beginnen, dus waren wij er eerder om een goede plek te hebben. Maar meerdere mensen hadden dit bedacht en het was al erg druk toen wij aankwamen. Toen we van de verzorgsters eindelijk in het water mochten staan (niet verder dan je enkels...) rende iedereen naar het water inclusief Iris, Nat en ik haha maar we stonden in ieder geval wel vooraan! Stipt om kwart voor 8 zagen we een paar dolfijnen aankomen! Een paar dolfijnen waren aangevallen door een haai en hadden een hap uit hun vin of zijkant (zie foto's) en er was ook een schattige baby die allemaal trucjes deed! Na een tijdje kijken en heel veel foto's hadden we genoeg gezien en besloten om op weg naar Perth te gaan.

We stopten bij een bakker in Shark Bay om onze maagjes even te vullen voor de lange reis terug. Toen we bijna wilden weg gaan kwamen er twee jongens binnen die Nat van vroeger kende en dus ging ze en praatje maken. Dit duurde Iris en mij eigenlijk iets te lang, want we vertrokken pas uit Shark Bay om 10 uur!

We reden aan één stuk door en kwamen rond half 7 aan bij het huis van Sally; een vriendin van Nat waar we die nacht konden slapen. Iris, Nat en ik haalden pizza omdat Sally met haar vader bij haar tante ging eten. Die avond vielen we vredig in slaap wetende dat we een hele leuke week hebben gehad en de volgende ochtend naar Darwin zouden vliegen!

Om half 6 ging onze wekker en zeiden we gedag tegen Sally. Nat bracht ons naar het vliegveld waar we ook van haar afscheid moesten nemen. Afscheid nemen is nooit leuk, maar de herinnering aan deze bijzondere week en de bijzondere mensen die we hebben ontmoet zal altijd blijven bestaan! En nu op naar Darwin to see some crocs!!!

Liefs,
Iris en Tessa

• 02 Mei 2011 - 19:01

Willy:

Hallo Dames, wat een verhalen zeg julie maken nog al wat mee.
    Zo worden jullie wel werelwijs, overal komt wel weer een oplossing voor.
    Vandaag is het 2 mei dus nog een paar dagen en dan is Bali aan de beurt, volgens mij
    is het leven daar in ieder geval goedkoper.
    Heel veel reisplezier van WILLY

• 04 Mei 2011 - 12:00

Eva Markerink:

Super vet!! echt mooie avonturen zeg!

Verslag uit: Australië, Exmouth

Paradise