River Valley tot Wellington - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Tessa Iris - WaarBenJij.nu River Valley tot Wellington - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Tessa Iris - WaarBenJij.nu

River Valley tot Wellington

Door: Iris

Blijf op de hoogte en volg Tessa

15 Maart 2011 | Nieuw Zeeland, Wellington

Hello everyone,

Gisteren zijn we weer gezellig op de KiwiExperience gehopt vanuit Taupo richting River Valley. Het beloofde een lange reis te worden, want we hebben veel lange tussenstops gemaakt.

Natuurlijk moesten we eerst van het Couchsurf-adres naar het ophaaladres van de Kiwi. We hadden de avond daarvoor een taxi besteld dus dat was helemaal in orde. Maar toen we uiteindelijk weg wilden gaan, bood Adam (een van de bewoners) aan om ons weg te brengen, mooi! Dat scheelt ons weer 15 NZD... Haha.

En hop, de Kiwi in. Eerst zijn we gestopt bij een uitkijkpunt over Lake Taupo. Het was wel mooi, maar helaas werkte het weer niet helemaal mee en daarom ziet de foto er ook niet spectaculair uit, maar het geeft een impressie ;-). Niet veel later zijn we gestopt in een klein dorpje om ons ontbijt, lunch en evt. avondeten te halen. Gezellig boodschapjes doen vinden Tes en ik wel leuk. Vooral in die supermarkt, want alles was goedkoop! Helaas hebben we daar later een beetje spijt van gehad, aangezien de lekker uitziende nep cassis van 1,09 NZD (ong. 60 eurocent) helemaal niet lekker was en we hadden geen ander drinken gekocht... :-(

Na de supermarktstop hebben we een tijdje gereden door een National Park. Daar zijn we uiteindelijk ook weer gestopt om een twee uur durende wandeling te gaan maken. Berg op, berg af, trap op, trap af... Het was een lange wandel om uiteindelijk de Huraki Falls te kunnen zien, maar het uitzicht was het waard (zie foto's).

Toen we uiteindelijk 2,5 uur verder weer de bus in konden, zijn we na nog geen 20 minuten wéér gestopt. Dit keer bij een paadje dat naar een andere waterval leidde. Tessa vond dat ze wel genoeg gelopen had en besloot in de bus te blijven. Ik wilde het toch wel zien en pakte mijn camera. Ik liep samen met buschauffeur Spud richting zijn favoriete waterval waar hij graag vanaf sprong. Hij vroeg waar ik vandaan kwam en ik zei: "the Netherlands". En toen zei hij: "you're gonna like where we're goin' tomorrow". Nou, wat spannend. Wat zal het zijn? Anyways, het was een prachtige waterval. Ong. negen meter hoog en het water was zwembad-blauw. Natuurlijk waren er een paar 'stoere' jongens die net zoals Spud van de waterval af wilden springen. Heel knap, ze deden het allemaal, maar eenmaal beneden in het ijskoude water waren ze niet meer zo cool! Nouja, koel misschien wel...

Terug de Kiwi in en op naar River Valley. Maar weer moest er een tussenstop worden gemaakt bij een of ander klein iets waar we ijsjes konden halen en nog andere dingetjes. Nou, dat was een leuk idee, alleen het ijs smaakte sme-rig! Het kwam uit van die grote bakken die in een fabriek gemaakt zijn, wisten wij veel? Tes en ik hadden allebei Lime Swirl maar er was niet eens iets van frisheid te bekennen. Het was eigenlijk niets meer dan gewoon iets kouds op een hoorntje! De ijsjes zijn dan ook in de prullenbak beland.

Na deze laatste stop gingen we écht naar River Valley. En hoe!? Zigzaggend door de bergen, waar je abnormaal genoeg 100 mocht (!!!). Gelukkig leven we nog, maar wat was ik blij dat we voorin zaten. Tessa en ik zijn beide vrij snel wagenziek, maar ook al ben je dat niet, was je het wel geworden. Je zou toch denken dat de busdriver -vooral met zo'n weg als deze- rekening houdt met motion sickness? Nou volgens mij maakte het hem niets uit, want hij sjeesde gewoon door alle bochten en zat een beetje nonchalant mee te zingen met de muziek, alsof het allemaal a piece of cake was...

Eindelijk waren we er en wat een pret, praktisch dat half uur drama voor niks bijzonders want River Valley is helemaal niks. Het is een kleine boerderij aan een riviertje met wat kleine bijgebouwtjes. Maar de bus kon daar niet beneden komen. We moesten dus met onze spullen naar beneden! Godzijdank was er een kleine pick-up waar de backpacks in konden, want anders kon het echt niet!

Maar je raadt het al... Er was geen internet. En natuurlijk had ik precies voor die avond een Skype-afspraak gemaakt met thuis. Nou ja, dat ging dus niet lukken. Dan maar even een smsje. Maar je raadt het al, er was ook geen mobiel bereik. Dus we konden helemaal niets doen om thuis te laten weten wat er aan de hand was. Ach, het is stiekem wel lekker om eens een keer helemaal niets te kunnen ;-)!

Ohja, wacht even. Er was nog iets heel bijzonders. We sliepen niet in een 8 bed dorm, of een 10 bed dorm, nee, we sliepen in een 32 bed dorm! Hahaha! Nouja, er pasten 32 mensen in, maar eigenlijk waren het twee grote stapelbedden. Op het onderste gedeelte lagen 9 matrassen, op het bovenste gedeelte lagen 7 matrassen en bij het andere bed hetzelfde! Hahaha, uiteindelijk is River Valley toch wel iets bijzonders...

Deze ochtend zijn we vredig opgestaan en hebben we lekker rustig ontbeten, een beetje gechilld en een beetje spelletjes gedaan op onze telefoons. We gingen die middag namelijk pas weg, aangezien er in de ochtend activiteiten waren. En ja hoor, we moesten -om weer bij de bus te komen- met onze spullen de berg op! Wat een gedoe.

Op de Kiwi moesten we weer zigzaggend door de bergen en wederom waren we blij dat we voorin zaten. Na een tijd rijden kwam daar dan die mysterieuze stop waar Spud me over had verteld: het dorpje Bulls. En wat hadden ze daar? EEN NEDERLANDSE WINKEL! En wat verkochten ze daar? NEDERLANDSE DROPJES!!! Oh wat waren Tes en ik blij. Salmiak rondo's, kokintjes, zoute haringetjes, zoete krakelingen, zwartwit-ballen, muntdrop, krijtjes, zwartwitjes, honingdrop, boerderijdrop, heksenhyltjes, noem het maar op het was er allemaal. Maar niet alleen drop, ook pannekoekenmix, paprikachips, Nederlandse crypto's, Maaslanderkaas, stroopwafels, oh wat een genot voor het oog. Tes en ik hebben beide wat drop gekocht, want de rest was veel te duur. Pannekoekenmix: 8 NZD. Om even een voorbeeld te noemen... Maar leuk was het zeker.

Dat is eigenlijk de enige stop waar we vandaag zijn geweest. We zijn rond 19:00 aangekomen in Wellington. We slapen weer bij een normaal Nomads Hostel waar we alle voorzieningen weer hebben. Heerlijk. We hebben voor een 10 bed dorm betaald, maar aangezien daar geen bedden vrij/schoon waren -waar wij het natuurlijk niet mee eens waren en daarom een klacht hebben ingediend- liggen we nu heerlijk in een 6 bed dorm met eigen wc en douche! We blijven hier vier nachten dus dat wordt mooi!

XOXO Iris

• 19 Maart 2011 - 10:28

LMA:

Hallo reizigsters,

We hebben net jullie verhalen hardop voorgelezen en smakelijk gelachen om de belevenissen. Lijkt ons ook heel 'vet' (haha) om te skydiven. Helaas hebben we nog geen foto's gezien, maar die zullen vast prachtig zijn.

Waarom zijn jullie niet van de waterval afgesprongen? Te koel?
    'Motion sickness' leidt dat in jullie geval ook tot 'to puke' of is het nog niet zo erg?
    De pannenkoekmix van Koopmans kost hier €0,67. Wat een afzetters die Nieuwzeelanders...
    En wat is een dorm?

Veel plezier nog dames!

En o ja, we zien helemaal geen foto's waarover jullie vertellen. Komen die nog?

Doei,
    XXX LMA.

• 19 Maart 2011 - 11:38

Yara :

Hey meiden! Wat jammer dat jullie in Taupo niet veel hebben gedaan, en het niet 'je van het' was hoe...volgende keer mooi jullie eigen plannetje trekken:)! En op de terugweg nog wel de Tongariro Alpine Crossing doen hoor, zo mooi! Wat grappig van die (belachelijk prijzige)Nederlandse spulletjes zeg! Hebben jullie afdeling Holland ook al in de Countdown ontdekt?
    Maar nu dus gezellig in Wellington, waarbenjij.nu geeft aan dat het regent...en waarschijnlijk waait het ook nog behoorlijk (windy Wellington)...maar dat mag de pret niet drukken:)! Botanical Gardens zijn wel leuk (naar boven met kabeltreintje en naar beneden wandelen), in Te Papa kun je ook wel wat uurtjes doorbrengen (vergeet vooral 'the earthquake house' niet) en in Cuba Street (tegenover een Indiaas Restaurant) zit een cocktailbar/restaurant met heel veel 'onbekende' cocktails...yummie yummie!
    En begrijp dat jullie dus ook bijna de oversteek gaan maken...jullie zullen onder de indruk zijn van het Zuider-Eiland:)! Hopelijk is het weer een beetje goed op de ferry. Keep us posted en pas goed op elkaar!

• 19 Maart 2011 - 15:45

Lot:

Leukleukleuuuuk! Ik zie alles voor me, maarja het is natuurlijk toch echt anders als je er zelf bent. Ben erg benieuwd naar de foto's! Leuk dat je me vandaag een smsje stuurde. Vind het ook leuk als we contact blijven houden op die manier!
    Hele dikke kus (ook voor Tesje) en pas goed op jullie zelf!

• 20 Maart 2011 - 21:27

Gertie En Sijbel:

ha meiden,
    Jullie maken wat mee zeg...leuk hoor om dat allemaal te lezen.
    Dat treintje in Wellington naar de zogenaamde botanische tuin is niks hoor...tijdverspilling.
    En het kost onnodig geld.
    Oom Gert en ik hadden allebei zoiets van: "Is dat alles?"
    De Tongariro Alpine Crossing is echt SUPER, maar komen jullie daar nog terug dan (Taupo)?
    Laat je wel goed voorlichten, want je kunt daar binnen 24 uur alle weersomstandigheden treffen die er bestaan. Daar moet je goed op voorbereid zijn. Paulien en Willem hebben 'm gelopen in hele slechte omstandigheden, wij daarentegen in hele goede. Echt de moeite waard.
    Ik liep op 't laatst wel op m'n tandvlees hoor, er kwam geen einde aan...maar wij zijn ook al een dagje ouder hè :-)
    Veel liefs van ons XX

• 22 Maart 2011 - 01:27

Tessa En Iris:

@ LMA:
    De foto's zetten we er vandaag op! Eindelijk weer een normale computer :) Ik weet niet waarom Iris niet van de waterval is gesprongen, maar ik was niet eens bij de waterval haha. We hebben nog niet zo'n last van de wagenziekte gehad dat we moesten overgeven, maar het scheelde soms niet veel!
    Een dorm is een kamer met meerdere bedden! Dus een 4-bed dorm is een slaapkamer met 4 bedden, een 6-bed dorm een slaapkamer met 6 bedden enz.

@ yaranz:
    We hebben de afdeling Holland in Countdown zeker gevonden! Veel goedkoper dan dat winkeltje, maar nog steeds te prijzig voor arme backpackers:(
    We hebben in Wellington inderdaad echt slecht weer gehad, maar we zijn naar dat museum geweest en dat was overdekt dus niets aan de hand! Het earthquake house viel ons wel een beetje tegen, heel erg nep lijkt me dat.. Maar het museum zelf vonden we over het algemeen wel interessant!
    Het weer op de Ferry was prima! Geen wilde zee en wel zon! Maar het was een beetje vroeg dus we hebben een beetje gedut op de bank haha.. Meer daarover in het volgende verslag:)
    Leuk dat je onze verhalen leest en als ik terug ben gaan we onze verhalen nog wel eens uitwisselen onder het genot van een drankje!

@ Gertie en Sijbel:
    Wij hebben het treintje naar de botanische tuinen overgeslagen. Het weer zat ook niet echt mee, want we hadden voornamelijk regen helaas.
    De Tongariro Crossing gaan wij niet doen. We hebben besloten dat die wandeling niet aan ons is besteedt. Ook omdat we niet zeker weten hoe het weer is en omdat we meerdere slechte verhalen horen. We gaan nog wel naar Milford sounds, want dat schijnt ook heel mooi te zijn! We zullen wel laten weten hoe dat is!

Kussies Iris en Tessa

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Wellington