Rottenrua - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van Tessa Iris - WaarBenJij.nu Rottenrua - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van Tessa Iris - WaarBenJij.nu

Rottenrua

Door: Tessa

Blijf op de hoogte en volg Tessa

07 Maart 2011 | Nieuw Zeeland, Rotorua

Hello readers!

Op 7 maart zijn we aangekomen in Rotorua, ook wel bekend als rottenrua omdat het er naar  verrotten eieren ruikt. Dit komt doordat de aardkorst hier in plaats van de normale 35 km maar 11 km dik is en hierdoor komt er warmte naar boven die zorgt voor natuurlijke thermische bronnen die stinken!

We verbleven in een hostel genaamd hot rocks. Het hostel had ook een Spa en zwembad, beiden thermisch verwarmd dus je kon niet eens je eigen benen zien als je er in lag!

De eerste avond zijn we naar een maori-village geweest! Heel erg indrukwekkend! De maori zijn de originele bewoners van nieuw Zeeland en hebben een totaal eigen cultuur. Door middel van een dans die redelijk bedreigend is (ze richten allerlei wapens op je, schreeuwen, steken hun tong ongelooflijk ver uit en rollen met hun ogen) proberen ze erachter te komen of de bezoeker in vrede komt of vervelende bedoelingen heeft. Een vreemdeling die niet terug vecht terugdeinst of lacht komt in vrede en krijgt een vredesoffer aangeboden. Elk ander werd in de vroegere jaren als vijand beschouwd en vermoord! Onze groep had 1 chief die moest laten zien dat wij in vrede kwamen en dat is m gelukkig gelukt! Na de dans genaamd de hakka mochten we de maori-village in! Daar zag je hoe vrouwen van flexplanten kleding, mandjes en dergelijke maakten. Een ander belangrijk onderdeel van de maori-cultuur is het zetten van tattoo's op het gezicht. Elke plek op het gezicht heeft een eigen betekenis en een Maori doet er zijn/haar hele leven over om het gezicht vol te krijgen. De tattoos worden niet op een normale manier gezet maar met een soort beitel en inkt in het gezicht geslagen! Heel erg pijnlijk dus!

De Maori hebben een eigen trainingsritueel. Wij noemen dit de ladder en blijkbaar hebben de Engelsen dit van de maori overgenomen! De ladder is een soort ladder op de grond waar je overheen moet lopen. Je mag de latjes niet raken. Onze chief moest dit ook doen en werd achter na gezeten door een maori-kreiger! Helaas raakte de chief wel een paar latjes waardoor hij moest gaan opdrukken of een vrouw uitkiezen voor de maori-kreiger. De chief was Engels dus je raad het al, hij koos de optie van een vrouw vinden! Dat is uiteindelijk gelukkig niet doorgegaan haha.

Na deze vreselijke training vervolgden we onze reis naar het eten. De maori maken hun eten in een kuil in de grond! De kuil is ongeveer 1 m diep en breed. In de kuil gaat kip, groente, aardappels e.d. De kuil wordt afgedekt met heel veel doeken met daarop zoveel zand dat er geen rook meer doorheen komt. Zo wordt het eten gestoomd. Deze manier van eten klaarmaken kan wel vijf uur duren!! Maar dan is het wel heel lekker!

Voordat we aan tafel konden werden we eerst naar een soort theater gestuurd. In dit theater gaven de maori een hele mooie show met veel zingen en dansen.

Na deze show mochten we eindelijk naar het eten! Het was een lopend buffet dus je kon zoveel halen als je maar wilde! We hebben heel erg van het eten genoten en zaten bomvol toen we weer weg gingen. Eenmaal in het busje terug moest de chief de bus entertainen door liedjes te zingen, maar hij was heel verlegen dus dat ging niet gebeuren. Uiteindelijk moest elk land een liedje zingen. De meesten zongen het volkslied want dat is het makkelijkst. Dat was uiteindelijk nog wel grappig!

Na de maori-avond hebben we niets mee gedaan. Jamie en ik zijn lekker gaan chillen op de kamer, Iris heeft nog een paar shows op internet gekeken en Ali heeft ook even op de computer gezeten en daarna zijn we allemaal gaan slapen.

De volgende dag besloten we om te gaan white water raften! We zouden om half 1 worden opgehaald, maar de buschauffeur was veel te laat! Er was ook een Engels meisje die vertelde dat ze vanochtend al om tien uur opgehaald zou worden maar dat dat ook niet was gebeurd! Toen we uiteindelijk werden opgehaald en bij het office aankwamen werden we gedwongen om in een hele sexy outfit rond te lopen en gingen we op weg naar de rivier! Het raften was heel cool! Jamie en Ali zaten voorin, Iris in het midden met het Engelse meisje en nog twee mensen en ik zat achterin met de gids. Bij het eerste watervalletje vloog is de lucht in en landde op een ijzeren ring met als gevolg een grote blauwe plek op m'n kont haha, echt wat voor mij!

Na een paar kleine watervalletjes kwamen we bij de grote waterval van 7 meter(!) aan. We kregen de laatste safety-instructions maar moesten toen echt gaan! We gingen stijl naar beneden en ik dacht echt dat ik bovenop Jamie en Ali zou vallen, maar toen raakte de boot het water en sloeg de hele boot om! Iedereen lag in het water en Jamie was vast komen te zitten in de waterval!! Ze moest zich oprollen als een klein bolletje en kwam er toen eindelijk uit! Iedereen was ongedeerd, behalve de peddel van Ali die in z'n eentje weg dreef haha.. Toen iedereen weer in de boot zat gingen we verder. Ik moest van de guide voorin gaan zitten, dus dat deed ik. Nou had ik moeten weten dat hij iets van plan was, want hij was al de hele tijd aan het klieren! Iedereen moest richting een klein watervalletje peddelen. Eenmaal daar ging de voorkant van de boot totaal onder water (met mij erin natuurlijk)! Voor een beeld van deze actie; zie foto's ;-)

Toen het raften afgelopen was werden we weer terug gebracht naar het office om foto's te zien. We wilden een cd met alle foto's kopen , maar toen bleek dat het Engelse meisje een gratis cd zou krijgen omdat ze niet was opgehaald. Mooi goedkoop voor ons want zij zat in onze boot! Toen de verkoper erachter kwam dat wij haar foto's zouden kopiëren was hij niet blij en schreef hij op de cd: 'do not copy, copyright!' haha.

Die avond hebben we gegeten in de bar van het hostel en daarna deden we mee aan een quiz. We zijn uiteindelijk tweede geworden maar zijn weg gegaan voor we wisten wat onze prijs was, want we zouden er toch niets meer aan hebben omdat we de volgende ochtend zouden vertrekken naar waitomo.

Na een nacht lekker slapen moesten we de volgende ochtend al weer vroeg bij de bus zijn en zeiden we gedag tegen stinkend Rotorua. Op naar waitomo met de beroemde glowworms!

Xxx Iris en Tessa

• 15 Maart 2011 - 02:08

Yara:

Haha...jullie stunt foto's van het raften heb ik al op FB kunnen bewonderen...lekker water gehapt Tessa toen je voorin moest zitten? Maar jullie lopen achter met schrijven of niet (aangezien jullie al in Taupo zitten/zaten)? Ik zit nu even je filmpje op FB te bekijken...ik ben zooo jaloers, ik wil terug haha! Ik geniet nu maar gewoon lekker met jullie mee;)! Geniet er dubbel en dwars van!

• 15 Maart 2011 - 08:58

Opa En Oma Gerressen:

Tessa en Iris, Wij vinden het heel leuk om jullie prachtige verhalen te lezen. Het is net of wij het ook een beetje meemaken. Jullie maken prachtige foto's. Ook het avontuurlijke komt goed tot zijn recht. Heel goed dat jullie je goed verdiepen in de cultuur van o.a. de maorie Jullie brengen dat mooi onder woorden. Wij hopen dat jullie geld er niet te snel doorheen vliegt met al die mooie uitstapjes.
    Nog veel plezier en geniet van alles wat op jullie weg komt.
    Groetjes Opa en Oma.

• 15 Maart 2011 - 13:39

XxL:

Hello leedies,

Spannende zaken beleefd hoor. Geen gevaar voor de foto- en telecomapparatuur?
    Naast wat regen verder wel lekker weer qua temperatuur? Zie niet zo heel veel zon op de foto's.
    Nog tsunami-bewegingen in de zee gezien?
    In Japan is het een teringbende, verschrikkelijk.

Hopelijk blijft dat jullie bespaard.

Groet,
    XxL.

• 16 Maart 2011 - 12:06

Lisa:

Leuk om te lezen dat jullie het zo leuk hebben.
    De foto's zijn erg goed! Is dit allemaal met de camera van Iris?
    xxxx

• 18 Maart 2011 - 10:39

Gert Van Dorsten:

Hy dames,
    Leuk om jullie verhalen te lezen. Heel herkenbaar. Wij zijn ook bij een Maori show geweest, waarschijnlijk een ander als die van jullie en hebben ook heerlijk gegeten (hangi heet het toch?).
    Ook alle vulkanische activiteit is prachtig.
    Raften hebben we niet gedaan, nog te koud toen en ik denk dat Sytie heur haar er niet aan zou willen wagen ;-)
    Nou luitjes geniet nog met volle teugen. Aardige mensen hè?
    XX Gert

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Rotorua